Een vloek uit Kyrgyzstan

Een vloek uit Kyrgyzstan2016-10-22T13:32:41+00:00

Een vijf-sterren recensie van de hand van Pieter Daemon (alias Henri Patrik), op Bol.com en Pieters website: (vetgedrukt door CvB)

Dit is mijn eerste kennismaking met het werk van Clemens van Brunschot. En ik heb me geen seconde verveeld. Wat een verhaal. Zarena, een jonge vrouw uit Kyrgyzstan huwt een Nederlander en volgt hem naar zijn land. Zo wil ze gruwelijke ervaringen uit haar geheugen bannen.
“Een vloek uit Kyrgyzstan” is een intrigerende psychologische thriller en hoewel het verhaal vanuit Zarena’s gezichtspunt en in de “ik-vorm” wordt verteld, maakt de lezer kennis met een aantal opvallende personages zoals Inno, Elke, Marion, Ferdinand, Maksim en de alomtegenwoordige Bakyt.
Zarena, een toevallige gebeurtenis, een ongewoon politieonderzoek, een vrouw geconfronteerd door demonen uit haar verleden, een man die aan zijn geloof twijfelt en vertwijfeld naar antwoorden zoekt, een politie-inspecteur die een ongezonde belangstelling heeft voor een getrouwde man, een vriendin die zich vreemd gaat gedragen, dat zijn de hoofdingrediënten van dit beklijvend verhaal.
Wat eerst banaal lijkt, krijgt plotseling een diepere betekenis. De auteur beschrijft met eenvoudige woorden meesterlijk de vreemdste situaties en de somberste personages, terwijl hij op subtiele wijze hun kwaadaardigste demonen visualiseert.
Een langzaam begin waarin de lezer kennis maakt met intrigerende personages. Vervolgens neemt de spanning gestadig toe tot aan een boeiend middenstuk, waar het verhaal escaleert in een onverwachte plotwending. Het laatste deel is beduidend angstaanjagender en de dreiging van Anchesenamon, een koningin uit de 18de Egyptische dynastie, een van de dochters van Nerfertiti, en echtgenote van de jonge farao Toetanchamon, wordt voelbaar.
De lezer leeft snel mee met het hoofdpersonage en deelt haar emoties. De auteur speelt voortdurend kat-en-muis met de lezer, brengt deze aan het twijfelen, net als zijn protagonisten over zichzelf vragen gaan stellen. Hij speelt met de diepste menselijke gevoelens, zoals angst, jaloersheid en woede. Wie steekt er werkelijk achter de vloek die het hoofdpersonage blijft achtervolgen? Hij zaait vertwijfeling en wantrouwen. De lezer krijgt verscheidene wegen aangeboden, maar welk pad voert naar de waarheid?
Het laatste deel van het verhaal voert de lezer naar een onverwachte en zenuwslopende ontknoping. Ik heb dat stuk zonder pauze gelezen tot de laatste zin. Heel moeilijk om het boek uit de hand te leggen. Verbazend hoe de auteur zo geslaagd in de huid van een vrouw is gekropen.
Vlotte schrijfstijl, pakkende dialogen, diepzinnige personages. Een onderhouden spanningsboog en een plot dat op geen moment voorspelbaar is. De lezer blijft nieuwsgierig doorheen het hele verhaal. De ontknoping is verrassend en origineel.
Ook de cover is aantrekkelijk; de opmaak van de tekst geslaagd. 320 pagina’s aangenaam leesbare tekst. De flaptekst echter is te gedetailleerd en verraadt delen van het verhaal.
“Een vloek uit Kyrgyzstan” is een geslaagde psychothriller; meteen heb ik twee andere verhalen van deze auteur gekocht. Nederland heeft een groot talent en ik ben nieuwsgierig geworden naar zijn andere werken.
Een aanrader voor al wie van spannende, mysterieuze, boeiende en intrigerende literatuur houdt.
Pluspunten: Goed plot, Meeslepend verhaal, Spannend, intrigerend

Uit de recensie van Bezeten Boeken:

“Een psychologische thriller die sterk in elkaar zit. Werelden die door elkaar heen lopen en toch een rode lijn door het boek heen weten te vormen waardoor je als lezer het gevoel krijgt dat je langs de rand van de afgrond loopt.”

De NBD Biblion recensie (voor de bibliotheken): ‘Intrigerend knap geschreven’

“Nadat haar ouders voor haar ogen werden vermoord, is Zarena in haar geboorteland Kirgizië ontvoerd en mishandeld. Een neef die haar bevrijdde, bekocht dat met de dood en over Zarena werd een zware vloek uitgesproken. Met de Nederlandse Inno bouwt ze toch een nieuw bestaan op. Tien jaar is ze betrekkelijk gelukkig in Nederland, ook al is Inno veel met zichzelf en zijn geloof bezig. Totdat er bij hen wordt ingebroken en politieagente Elke de zaak onderzoekt. Elke heeft een Egyptische tic en daarbij een ongezonde belangstelling voor Inno. De agente en de oude vloek achtervolgen Zarena tot in de Ardennen. Intrigerend knap geschreven verhaal met een schizofrene hoofdpersoon (ik-persoon) met zware jeugdtrauma’s. Wat Zarena in haar geboorteland is overkomen, wordt bij stukjes en beetjes losgelaten. Hallucinaties, dromen en werkelijkheid lopen veel door elkaar. Door haar wanen blijkt Zarena een gevaar voor haar omgeving. Onvoorspelbaar plot. In dit tweede boek van de Eindhovense socioloog spelen opnieuw schizofrenie en geloof een grote rol. Kleine druk.”

De recensie van Boekenbijlage: ‘een pauze nemen is zo makkelijk nog niet’

“Clemens van Brunschot debuteerde in 2012 bij Zilverspoor met Uit de duisternis neergedaald, een eigenwijze romen waarin zowel de hoofdpersoon als de lezer worstelt met ‘de’ werkelijkheid. Het jaar daarvoor werd hij tweede in een Querido schrijfwedstrijd. Van Brunschot schrijft graag ‘thrillers met inhoud’, waarin weinig vanzelfsprekend is. InEen vloek uit Kyrgyzstan is ook weinig vanzelfsprekend. Zarena wordt tijdens haar jeugd in Kyrgyzstan ontvoerd en mishandeld. Ze ontvlucht de gruwelen die haar en haar familie zijn overkomen, als zij Inno ontmoet en met hem naar Nederland vertrekt, denkt zij. Maar in haar onderbewustzijn blijft de vloek meespelen, die in haar geboorteland nachtenlang over haar is uitgesproken.
Zarena ontwikkelt zich tot een optimistische vrouw die snel haar draai vindt in haar nieuwe vaderland. Maar als na een inbraak politieagente, de Egyptische Elke, steeds meer belangstelling voor haar man ontwikkelt, wordt haar betrekkelijke geluk wreed verstoord. Er ontstaat een kat- en muisspel tussen de twee sterke vrouwen, dat resulteert in gewelddadige uitbarstingen en zelfs moord. In de Ardennen bereikt de titanenstrijd een climax. Kan Zarena, uitgeput door alle gebeurtenissen, verward en overmand door schuldgevoelens, het hoofd bieden aan haar rivale? Of val zij als nog ten prooi aan de vloek uit Kyrgyzstan?
(…citaat uit het boek…)
De ene gebeurtenis volgt de andere snel op. Iedere keer als je denkt te weten hoe het nu echt zit, word je weer aan het twijfelen gebracht. Is Elke echt gevaarlijk? Of is Zarena ten prooi gevallen aan haar vloek uit Kyrgyzstan en draait ze compleet door? Is het werkelijkheid of waanzin? Een vloek uit Kyrgyzstan zit goed in elkaar. Van Brunschot heeft alle gedachten en problemen van Zarena treffend op papier weten te zetten.
Met niet al te lange hoofdstukken heeft de auteur een goede structuur aangebracht in het boek. In theorie kun je hierdoor gemakkelijk het boek een tijdje aan de kant leggen zonder het overzicht kwijt te raken, maar een pauze nemen is zo makkelijk nog niet. Je wilt toch weten hoe het afloopt tussen Zarena, Inno en hun Egyptische belager. Al met al is Een vloek uit Kyrgyzstan een goede psychologische thriller, met inhoud. Alleen een beetje flauw om een bijpersonage naar jezelf te noemen.”
Felice Beekhuis

Op Bol.com en op Hebban:

Klantbeoordeling: 5 van de 5 sterren Spannend en fascinerend!
9 januari 2014 | Door: benco6 | 40-49 jaar
In het begin leer je Zarena, haar man en hun achtergrond kennen. Al snel gebeurt er iets spannends, wat een bizarre wending krijgt. De gebeurtenissen volgen elkaar in vlot tempo op. Als lezer denk je de stukjes al gevonden te hebben om de puzzel compleet te maken. Maar even later ga je twijfelen, en kom je steeds meer, soms bloedstollende, puzzelstukjes tegen… Hoe zit het nu werkelijk in elkaar? Wat is echt en wat is waan?
‘Een vloek uit Kyrgyzstan’ hield me vast. Als ik aan het lezen was, legde ik het boek niet makkelijk weg. Ik raakte verweven met het personage Zarena en wilde steeds weten hoe een situatie zich ontwikkelde of afliep.
Het is niet alleen maar een spannende thriller, maar bevat ook een diepere laag. Hierdoor bleef het verhaal hangen toen ik het boek uit had. En niet alleen het verhaal, maar ook bepaalde levensvragen die tijdens het lezen boven kwamen drijven. Ik zou hier wel een vervolg van willen lezen!
Pluspunten: Fantasierijk, Meeslepend verhaal, Goed plot, Spannend, diepgaand, bijzonder

Op 5 januari 2014 een zeer lovende recensie door de redactie van Schrijverspunt (verscheen ook op Hebban):

Recensie Schrijverspunt

De eerste echte recensie, in de dagbladen van Wegener, te beginnen in het Eindhovens Dagblad van 27 december 2013.
De recensente heeft gelukkig redelijk in de gaten dat hoofdpersoon Zarena en haar vertelstijl zijn aangepast aan een heftige Kirgizische achtergrond. De uit het boek geciteerde zinnen illustreren volgens mij vooral dat deze stijl bij de hoofdpersoon past. Bij mijn debuutroman was er bij de Wegener groep minder begrip voor de aanpassing van de stijl aan de achtergrond van de hoofdpersoon.
Dat de hoofdpersoon zo gehard lijkt, heeft een functie in de spanningsopbouw: de lezer voelt aan dat dat met haar zo niet goed kan gaan.
Ik heb nagedacht wat de recensente bedoelt met ‘het vervagen van het onderscheid tussen droom, verleden en werkelijkheid’. Ik denk dat ze het heeft over het einde van het boek, als Zarena zelf niet meer precies weet wat er gebeurd is en of ze schuldig is.

Recensie ED

Het Eindhovense stadsglossy FRITS in het nummer van december 2013/januari 2014 (pag. 47):
“Een psychologische thriller met inhoud”

Frits 1Frits 2

Boekface door Natasha van Duivenvoorde-Geerlings:

Natasha BookFace

Op donderdag 20 november 2013 konden ca. 20.000 medewerkers van ING Nederland onderstaand interview op hun intranet pagina (en in de nieuwe ING app) lezen.

Credit Risk Analist Clemens van Brunschot is buiten werktijd schrijver en heeft twee boeken op zijn naam staan. Zijn boek ‘Een vloek uit Kyrgyzstan’ is een thriller, uitgegeven door Zilverspoor en voorgedragen voor de Gouden Strop 2014.
Iedereen die schrijft, schrapt weleens een zinnetje. Of, doe gek, een alinea. Maar een hele roman weggooien? Clemens heeft twee boeken op zijn naam staan. Maar voordat het zo ver was, verdwenen drie complete manuscripten in de prullenbak. Niet goed genoeg, zegt hij nu.

Kwestie van doorzetten
‘Ik heb het vak in de praktijk geleerd. Daar hoort bij dat je soms wat weggooit,’ begint Clemens, met gevoel voor understatement. ‘Schrijven is een kwestie van doorzetten, en dat kan ik wel aardig. Ik had een coach die alles doornam wat ik schreef. Hij was heel kritisch en dat maakte me steeds beter.’ Zo veel beter, dat Clemens intussen zijn tweede boekpresentatie achter de rug heeft, zijn derde roman bij de uitgever heeft liggen en bezig is met zijn vierde.

Wat voor boek is zijn tweede?
‘Een vloek uit Kyrgyzstan is een thriller, uitgegeven door Zilverspoor en voorgedragen voor de Gouden Strop 2014. ‘Vroeger was dat gratis, tegenwoordig betaalt een uitgever ervoor. Blijkbaar verwacht hij genoeg van mijn boek om dat er voor over te hebben. En dat vind ik een groot compliment.’

Waar gaat het over?
‘Zilverspoor omschrijft het kernachtig: “Een psychologisch kat-en-muisspel tussen een vrouw met een beladen verleden en een politieagente met een mysterieuze achtergrond. Een titanenstrijd, die eindigt in een dodelijke confrontatie in de Ardennen.”’

Wanneer vindt hij tijd om te schrijven?
‘Schrijven gaat bij mij wel ten koste van andere leuke dingen, zoals mediteren. En ik zonder me nogal eens af, waardoor mijn gezin en vrienden  soms tekortkomen. In het weekend schrijf ik vaak ’s morgens van vijf tot zeven. Vroeger ook wel ’s nachts, maar dat bleek niet zo’n goed idee.’ Daarom heeft hij een creatievere oplossing bedacht. ’Ik woon in Eindhoven en werk drie dagen per week in Acanthus. Dan mediteer ik in de trein tot Den Bosch en daarna schrijf ik nog een klein uurtje. Soms zit ik er zo lekker in dat ik expres blijf zitten tot Amsterdam-Amstel. Kan ik net die ene zin nog afmaken. Of schrappen.’

Enkele lezersreacties:

• Jos Stouthart: “Geen zin in een standaard verhaal? Dan MOET je dit boek beslist lezen. Ik raad dit product aan. Na het lezen van zijn debuut “Uit de duisternis neergedaald” op slag fan geworden van schrijver Clemens van Brunschot. Recent zijn tweede psychologische thriller “Een vloek uit Kyrgyzstan” uitgelezen. Zeer mooi geschreven, spannend en zet je ook regelmatig zelf aan het denken. Soms over het verdere verloop en soms over het leven. Een absolute aanrader!! Pluspunten: Fantasierijk, Meeslepend verhaal, Spannend”
  • Hans Millenaar: “Hoi Clemens, even een berichtje vanaf mijn vakantieadres in Italië. Donderdag zijn we aangekomen, vrijdag begonnen te lezen in ‘Een vloek uit Kyrgyzstan’. Gisteravond had ik het uit. Het is een schitterend boek waarbij de spanning steeds verder wordt opgevoerd. Hierdoor kon ik niet stoppen met lezen. Het is zoals op de achterzijde van het boek staat gedrukt: Een pauze nemen is zo makkelijk nog niet. Mijn complimenten voor je schrijfkunst, echt een gave!”
  • Silva Boers-Rietdijk: “Er is al eerder gezegd dat je je goed weet te verplaatsten in een vrouw, en je Zarena mooi omschrijft. Voor mezelf wil ik daar aan toevoegen dat ik door het hele boek heen Zarena als een Aziatische vrouw voor me zag. Een vrouw, mede-gevormd door haar afkomst, ervaringen en traumatisch verleden, en met een zeer sterke wil om daar bovenuit te stijgen.
    Door haar traumatische verleden in Kyrgyzstan, en de vloek die over haar is uitgesproken en die zij, ook na haar vlucht uit haar geboorteland naar Nederland, als een levensechte bedreiging boven haar hoofd voelt hangen, verstoot ze God uit haar leven. Maar in die verstoting proef ik tegelijkertijd een wanhopig en verboden verlangen naar een Grotere Kracht die alles in het leven omhult en beschermt. En bescherming tegen al wat het Kwaad in zich draagt, wil Zarena als een deken om zich heen slaan. Deze twee tegenstellingen van afstoting en aantrekkingskracht geven Zarena, naar mijn gevoel, nog meer worsteling met zichzelf in het leven. Het altijd op de hoede moeten zijn voor invloeden die de vloek in werking kan zetten, komt bij haar in alle heftigheid naar boven als zij de politievrouw Elke Boorhuis ontmoet.
    Zarena’s achterdocht en de bedreiging die zij ziet in de politievrouw Elke Boorhuis, bouw je stapsgewijs op in het spanningsveld der gebeurtenissen, tot het hoogtepunt van de explosie in de Ardennen. Voor mij smaakte dit verhaal naar meer. Complimenten.
    Mijn moeke heeft ook van je verhaal genoten. Ze vond het erg spannend. Zeker in de Ardennen.”
  • Susan Pallada (‏@Slagroomsuusje) op Twitter: “@ClemensvanB ik ben bijna aan t eind van je boek, kon niet laten je nu al te zeggen dat ik t één van betere boeken van de laatste tijd vind.” “De strijd die ze voert omdat de mensen om haar heen haar niet geloven/serieus nemen, die is voor mij heel sterk beschreven.”
  • Igor van Kaam (NLP trainer): “(…) vond  het Briljant! Spannend, meeslepend, mooi geschreven.”
  • Ko Verhoeven (landbouwwetenschapper): “Heel knap hoe je zo’n omvangrijk boek als een vloeiend geheel hebt geschreven en daarbij de spanning goed hebt kunnen handhaven.”
  • Engelina Brouwer: “Ik heb vorige week je boek voor de tweede keer gelezen. Als je de nachtmerrie die erop volgde meerekent, ben ik zelfs drie keer met ‘Een vloek uit Kyrgyzstan’ geconfronteerd. Heftig boek van een hoog literair gehalte, dat ik op me moet laten inwerken om er woorden aan te geven die recht doen aan de indruk die het bij me heeft achtergelaten. (Oef, wat een zin die laatste.)”
  • Greetje Hendriks (schrijfster): “Ik lees je boek met erg veel interesse. Meer trouwens dan je vorige. Maar dat is persoonlijke smaak. Beide goed geschreven. Ik houd van je schrijfstijl in dit boek. Vrouwelijke hoofdpersoon zoals je al zei. Lees vrijwel elke avond een stuk en wil het dan eigenlijk niet wegleggen. Dat moeten we hebben, toch? Mooi dat de hoofdpersoon een vrouw is en de schrijver een man. Knap staaltje inlevingsvermogen, Clemens.”
  • Corina Becker (tekstschrijver):  “Gisteravond en vanochtend heb ik het boek uitgelezen. Spannend! Sommige stukken lees ik ademloos. Ik vind het een erg spannend boek.”
  • Christel Nolle: “Af en toe kon ik niet stoppen met lezen. Wel een heel vreemd verhaal. Vreemd als in: hoe krijg je het allemaal bij elkaar bedacht? (Positief bedoeld). Heb er vannacht zelfs over gedroomd. Heel pakkend geschreven. Het superspannende boek ‘Een vloek uit Kyrgyzstan’ is voor de liefhebbers van psychologische thrillers een aanrader.”