Uit de duisternis neergedaald

Uit de duisternis neergedaald2016-11-04T15:33:49+00:00

(19) De **** recensie van Hebban recensent Alex Hoogendoorn (op 22 februari 2015):
“Clemens van Brunschot (1954) debuteerde in 2012 met zijn roman Uit de duisternis neergedaald bij Uitgeverij Zilverspoor. Sindsdien zagen Een vloek uit Kyrgyzstan (2013) en Wie noemde haar zwak? (2014) het levenslicht. Van Brunschot, die voornamelijk in de trein schrijft, werkt momenteel aan zijn vierde roman met de werktitel De Goedmaker.
In Uit de duisternis neergedaald maken we kennis met de schizofrene, voor moord veroordeelde hoofdpersoon Gerard Wijkel. Hij is een tbs’er op lang proefverlof en probeert zijn leven weer op de rails te krijgen, maar wordt tegengewerkt door een fysiek aantrekkelijke vrouw die ofwel psychopaat is ofwel bezeten door de duivel. Ze daagt Wijkel uit het bestaan van God aan te tonen. Een onmogelijke missie, maar hij wordt gedwongen de uitdaging aan te gaan. Terwijl hij op zoek gaat naar Godsbewijzen neemt zijn schizofrenie weer de overhand.
Uit de duisternis neergedaald is een knap debuut, waarin de auteur te allen tijde de aandacht van de lezer weet vast te houden. Hij neemt de lezer mee op een filosofisch-spirituele zoektocht naar het bestaan van God en de invloed van ieders standpunt op het eindpunt van de reis. Het verschil tussen god en God is slechts een verschil in standpunt. Het aantonen van God is net zo zinloos als het aantonen van het niet bestaan van god. De spannende roman draait dan ook niet om het antwoord op die prangende vraag, maar zet de lezer wel aan het denken.”

(18) De ***** recensie van Alexander Cammans op Hebban (op 30 juni 2014):
“Twee extremen komen tegenover elkaar te staan. Gerard, ex-tbs’er en genezen van schizofrenie, en Eugénie, mediamagnaat. Hij wordt door haar uitgedaagd om ruim een week later aan een show mee te doen die ongekend zal zijn in televisiewereld. Gerard moet bewijzen dat God bestaat, Eugénie het tegendeel.
In de week voorafgaand aan de show zien we hoe Gerard de grip verliest op de werkelijkheid als hij eigenlijk tegen zijn zin ertoe wordt gedreven om mee te doen. Om hem heen gebeuren bizarre ongelukken. Kantoren blijken er ineens anders uit te zien en zelfs zijn overleden vader lijkt te herleven. Heeft Eugénie hier de hand in? Zijn werkelijkheid vervaagt evenredig aan de toenemende spanning. De scheidslijn tussen werkelijkheid en waan wordt steeds diffuser en is bijzonder levendig weergegeven.
Dit debuut van Clemens van Brunschot staat als een huis. Langzaam wordt naar de climax van de show toegewerkt, waarbij het sterk neergezette personage Gerard je meeneemt door een verfrissende pageturner die je niet vaak ziet van een debutant. En passant zet ‘Uit de duisternis neergedaald’ je aan het denken over de Godsvraag, de debiliteit van televisieprogramma’s en de wereld zoals ex-tbs’ers die ervaren, zonder dat de auteur je een mening opdringt.
Een absolute aanrader.”

(17) De ***** recensie van Corina Becker-Jacobse op Hebban (op 25 juni 2014):
“‘Uit de duisternis neergedaald’ is een aanrader voor mensen die van spannende en/of van psychologische thrillers houden! En voor mensen met belangstelling voor (ex-)tbs-ers zowel als mensen met belangstelling voor een bepaald Godsbesef, en de vraag of God bestaat of niet… Intrigerend!
Het is een boek dat je niet zomaar even pakt en weer weglegt. Het is een verhaal met meerdere lagen en met diepgang. Er zitten geen ‘dode’ stukken in, je blijft tijdens het lezen continu scherp en benieuwd hoe het verder zal lopen. Een spannende thriller met extra’s.
Het is echt een boek dat je bezighoudt en laat nadenken, niet eentje voor af en toe een kwartiertje tussendoor.”

(16) De Biblion recensie:
“Debuutroman van de tweedeprijswinnaar van een schrijfwedstrijd van uitgeverij Querido in 2011. Hoofdpersoon Gerard Wijkel is veroordeeld tot tbs na de moord op zijn overbuurvrouw. Hij is met experimenteel vroeg proefverlof en probeert samen met zijn vrouw Ella het leven op te pakken, tot op een dag mediamagnate Eugénie Stauf hem uitdaagt om het tegen haar op te nemen in een televisieshow rondom het aantonen van het bestaan van God – een thematiek die nauw verbonden is met zijn levenswijze, maar ook met zijn schizofrenie. Waan en werkelijkheid vermengen zich vanaf dat moment in de observaties van een langzaam gek wordende Gerard, die op de televisieshow afstevent en ondertussen de waarheid lijkt te ontdekken rondom de moord waarvoor hij is veroordeeld. Van Brunschot (1954) wil zijn belezenheid en schrijftalent soms te graag laten zien, wat ten koste gaat van de voortgang van het plot. Toch werpt hij een origineel licht op media en religie in deze tijd, en op schizofrenie als voortdurende miscommunicatie van de zintuigen met de hersenen, wat de geïnteresseerde en geoefende lezer toch een boeiend boek brengt. Kleine druk.”

(15) In het regionale huis-aan-huisblad De Trompetter (Eindhoven/Helmond) verscheen een interview, afgenomen op woensdag 6 februari 2013.

(14) Een goed doorwrochte recensie van ‘Uit de duisternis neergedaald’ is die van Eva Krap op de site van BangerSisters en op de site van Spentakel. Een fragment:
“De drie thema’s komen in de plot op ingenieuze wijze samen. Van Brunschot heeft hiermee een thriller van formaat weten neer te zetten waar je nog lang over nadenkt. Want wat is werkelijkheid en wat is waan? En slaan wij hierin niet door met z’n allen? Houdt deze auteur goed in de gaten, want dat hij de gave heeft om maatschappelijke thema’s in een originele vorm neer te zetten is een ding dat zeker is.”

(13) Uit de tweede vijfsterrenrecensie (17 december 2012) bij Bol.com:
“Een spannende thriller met extra’s. Het is echt een boek dat je bezighoudt en laat nadenken, niet eentje voor af en toe een kwartiertje tussendoor.”

(12) John Lasschuit (van ‘Kwalitisme’) op 17 december 2012 op zijn ‘In ieder geval anders’ blog:Met boek, zwart/wit
“een spannende, goed geschreven thriller over filosofische beslommeringen waarbij waarheid en werkelijkheid eenvoudigweg geen eenduidige betekenis hebben. Mooi boek :)”

(11) Recensent Peter van Vlerken op 14 december 2012 in De Gelderlander (15-12 Eindhovens Dagblad, 21-12 De Stentor, 29-12 Brabants Dagblad, vermoedelijk ook in andere dagbladen van de Wegener groep):
“De kracht is het spel dat Van Brunschot speelt met werkelijkheid en waan. Aan de verwarring daaromtrent valt de schizofrene Wijkel ten prooi. Vergelijk het boek met de film A beautiful mind. Gebeuren de dingen echt of zijn het hersenkronkels? Is Stauf, een anagram van Faust, misschien de duivel. Zulke vragen maken Uit de duisternis neergedaald een intrigerend boek, waarin de lezer als het ware in het hoofd kruipt van een schizofrenie-patiënt.”

(10) Henk-Jan van der Klis op zijn zeer informatieve website:
“Pagina voor pagina krijgt het verhaal onverwachte wendingen om te eindigen in de tv-show. Schijn en werkelijkheid lopen door elkaar. Elementen van een detective, thriller, maar ook een doordachte inkijk in de waarneming en verklaringen van de ‘patiënt’ en de behandelaars, in gedragingen, invloed van medicijnen en aangeprate ideeën. (…) Er gebeuren de vreemdste dingen, waarbij je als lezer telkens de afweging mag maken wie gelijk heeft. (…) Is het godsbewijs te leveren? Heeft God een advocaat nodig? Is het wel acceptabel om een psychisch kwetsbare gelovige zó voor schut te zetten in een tv-show? Zal Gerard doorslaan, wordt de moord opgelost, of grijpt God zelf in? De antwoorden op die vragen houden je tot de laatste pagina bij Uit de duisternis neergedaald. Typisch zo’n roman om in één ruk uit te lezen.”

(9) De onderscheiden theoloog Frank Bosman op de site van Goedgelovig.NL:
“Voortdurend twijfelt Gerard aan zijn herinneringen en waarnemingen. En de lezer, die het moet hebben van wat Gerard doet en vertelt, weet dus ook nooit precies hoe de vork in de steel zit. Van Brunschot weet die spanning tot op de laatste pagina vol te houden, waarbij je als lezer beurtelings de kant van Gerard (hij is niet gek) en van de buitenwacht (hij is wel gek) kiest. (…) En dan verbindt Van Brunschot op een magistrale wijze Gerards schizofrenie met de vraag naar het bestaan van God. Zonder de uitkomst van de roman weg te geven, betoogt Gerard dat hij – juist als geesteszieke – weet hoe bedrieglijk zintuiglijke indrukken zijn, en daarmee de empirische kennis van onze samenleving die daarop gebaseerd is. Gerard: ‘God is voor mij echter dan jullie allemaal’. En na het lezen van Uit de duisternis geloof je dat onmiddellijk. (…) Een aanrader voor deze koude dagen.”

(8) Saskia Schouten op Boekenmening (21 november 2012):
“Een boek zoals ik nog nooit eerder heb gelezen. De auteur heeft heel knap werkelijkheid en gedachten van de hoofdpersoon zó beschreven dat je als lezer vaak op het verkeerde been wordt gezet. Het is geen boek om, ‘zomaar tussendoor’ te lezen. Je moet je gedachten er echt bijhouden. En dan ontdek je de diepere laag”

(7) In RKK Kruispunt Radio van 17 november 2012 (Radio 5) besprak de bekende theoloog Frank Bosman mijn boek. In het programma was hij zeer lovend.

(6) Annette Hulscher (Vrouwenthrillers.NL) op Facebook (15 november 2012):
“Clemens ontmoette ik op het internet in zijn zoektocht naar een uitgever… Hij was niet de enige en het was hard werken om op te vallen tussen alle andere aspirant schrijvers. Maar hij was overtuigd van zichzelf, en terecht. (…) Uit de duisternis neergedaald is een goed geschreven debuut. Mooie zinnen, beeldspraak, prachtige taal. (…) Het totaalplaatje is een origineel boek, anders dan andere boeken, en wij zouden iedereen willen aanraden: Bezoek de site van Clemens en ben je net als wij nieuwsgierig geworden, lees dan zeker ook zijn boek!”

(5) Uit de recensie op Schrijverspunt (7 november 2012) door Alexander Cammans:
“Dit debuut van Clemens van Brunschot staat als een huis. Langzaam wordt naar de climax van de show toegewerkt, waarbij het sterk neergezette personage Gerard je meeneemt door een verfrissende pageturner die je niet vaak ziet van een debutant. En passant zet ‘Uit de duisternis neergedaald’ je aan het denken over de Godsvraag, de debiliteit van televisieprogramma’s en de wereld zoals ex-tbs’ers die ervaren, zonder dat de auteur je een mening opdringt. Een absolute aanrader.”

(4) De recensie in de Boekenkrant van 5 november 2012:

(3) Uit een recensie door Ardjan Noorland: “Met ‘Uit de duisternis neergedaald’ zet Clemens van Brunschot hoog in. En dat is te waarderen, want in de middelmaat verschijnt er al voldoende. (…) Ronduit knap echter vind ik de manier waarop Van Brunschot waan en werkelijkheid verweeft. Dat maakt duidelijk hoe smal het grensgebied tot de waanzin kan zijn. Die passages verraden Van Brunschots schrijftalent en maken de roman bij vlagen niet alleen daadwerkelijk spannend, maar tillen ‘Uit de duisternis neergedaald’ ook uit boven de dertien-in-een-dozijn thrillers. (…)” (4 november 2012)

(2) De eerste recensie op Bol.com geeft me vijf sterren. Yes! De lezer heeft me op een ontbrekend streepje betrapt (wist ik al), maar maakt tegelijk zelf een typefout. 😉
(2 november 2012)

(1) Uit de eerste recensie van NA de publicatie, door Evelien de Nooijer van boekhandel IZB-Ark (30 oktober 2012):
“Clemens van Brunschot doet twee dingen die ik het gewone nivo van een doorsnee-thriller ver vind overstijgen. In de eerste plaats brengt hij op een ongelooflijk knappe manier het onderwerp schizofrenie ter sprake. (…) In de tweede plaats laat Clemens van Brunschot zijn lezers op een heel onconventionele manier nadenken over het bestaan van God. (…) Wat deze thriller verder betreft: gooi ‘Ik heb je nooit een rozentuin beloofd’ eindelijk maar eens uit het raam, en lees dit boek!”

Enkele lezersreacties:

• JSEHV (Eindhoven), op Bol.com (augustus 2014): “God, het (on)geloof, humor en (on)werkelijkheid op een zeer fraaie en boeiende manier beschreven in een ongewoon bizarre setting. Knap geschreven. Geweldig boek!”
  • Navarth (Leimuiden), op Bol.com (augustus 2013): “Wat een verademing om eindelijk eens een boek te lezen dat van de standaard afwijkt! Dit boek heeft me echt geraakt. Aanrader!”
  • Eva Krap (19 januari 2013, Facebook): “Uit de duisternis neergedaald van Clemens van Brunschot aan het lezen. Wat een goed boek! Ik ben nu op tweederde en waanzinnig benieuwd hoe het afloopt. Je hebt je duidelijk ingeleefd in schizofrenie, subliem omschreven.”
  • John Lasschuit @las_joh (17 december 2012, Twitter): “@ClemensvanB Heb ‘m uit. En ik heb ervan genoten 🙂 Ga nog een blog met recensie schrijven. #Uitdeduisternisneergedaald”
  • Anca van Ool (16 december 2012, Facebook): “Wat een heerlijk boek Clemens. Soms word je behoorlijk uit evenwicht gebracht, zo onvoorspelbaar. De spanning loopt er als een rode draad doorheen. Ik ben al benieuwd naar je volgende boek.”
    En ook: “Uit de duisternis neergedaald… Boek uit. Een boek vol spanning, humor en waanzin of werkelijkheid?????? aan het einde nog even spannend als in het begin, meer ga ik niet verklappen. De moeite waard om het te lezen want het brengt je in andere sferen zodat je de werkelijkheid even kunt loslaten, of is het een stuk werkelijkheid wat Clemens van Brunschot bedoelt, die het boek geschreven heeft.”
  • Greetje van den Berg, schrijfster (6 december 2012, Mail): “Ik vind dat je mensen op een heel bijzondere manier aanzet om over het bestaan van God na te denken. Als lezer word je meegetrokken in de wereld van schizofrenie, en dat heb je heel knap gedaan. Mooi zijn ook die zinnen bijna aan het eind: ‘Alles was nep. Alleen hij en God waren werkelijk. Als hij al iets te bewijzen had, was het dat.'”
  • Corina Becker-Jacobse (7 december 2012, Mail): “Ik heb zojuist, na het optuigen van de kamer in Kerst-sfeer, je boek in één ruk verder uitgelezen (was tot 1/3 hiervoor). Geweldig! Wat een bizar en spannend boek. Wat zet je de lezer af en toe enorm op het verkeerde been. Ik werd af en toe ‘gek’ van mijn eigen verkeerde veronderstellingen.”
  • Pieter Hofmann (16 november 2012, Twitter): “Halverwege ‘Uit De Duisternis Neergedaald’ van @ClemensvanB. Tot zover een zinderend doolhof van illusies in fonkelende zinnen. Meeslepend.”
    Pieter Hofmann (17 november 2012, Twitter): “Uit. @ClemensvanB boeit van begin tot eind. Hoed af en een buiging voor ‘Uit De Duisternis Neergedaald’.”
  • @ChristelNolle (16 november 2012, Twitter): “Gisteren begonnen met lezen van ‘Uit de duisternis neergedaald’ van @ClemensvanB. Erg intrigerend boek, spannend en bijzonder. Hoofdstuk 5 nu”
    ‏@ChristelNolle (17 november 2012, Twitter): “Vanaf blz. 66 in een ruk uitgelezen. Het boek ‘uit de duisternis neergedaald’ van @Clemensvanb Vreemdste boek wat ik ooit heb gelezen.”
    @Jacob_X: “@ChristelNolle @ClemensvanB Wat was/is er vreemd aan?
    @‏ChristelNolle: “@Jacob_X de scheiding tussen waar en niet waar. Echt en onecht. Normaal of gek. cc @clemensvanb #uitdeduisternisneergedaald”
  • Lenie Verheij (13 november 2012, Twitter): “Prachtig boek. Waan en werkelijkheid bijzonder met elkaar verweven.”
  • @Serelin50 (5november 2012, Twitter): “Boeiend boek. Geslaagd!!!”
  • Mark Kuys (5 november 2012, Facebook): “Heb het boek gelezen en erg genoten van de vele twists. Een erg mooi en goed leesbaar boek wat je moeilijk weg kunt leggen…”

In: Welingelichte Kringen (Chantal Caes) van 28 oktober 2012.

Groot Eindhoven 17 oktober 2012:

Foto Mark Kuys

Enkele citaten:

• Jos Stouthart: “Indrukwekkend debuut van Clemens van Brunschot. Ik raad dit product aan. God, het (on)geloof, humor en (on)werkelijkheid op een zeer fraaie en boeiende manier beschreven in een ongewoon bizarre setting. Knap geschreven. Geweldig boek!”
  • Peter ter Velde (journalist, auteur van ‘De vader en de zoon’): “Verschillende werkelijkheden lopen mooi door elkaar heen in dit knap geschreven verhaal.”
  • (idem:) “Knap geschreven verhaal, intrigerende personages, bizarre speling met de werkelijkheid. Als lezer twijfel je steeds meer over wat echt is en wat niet. Bij het lezen van dit boek begon ik zelf soms te twijfelen aan mijn zintuigen. Een bizar spel met de werkelijkheid. Of is die er niet?”
  • Maria Genova (journaliste, auteur van o.a. Duivelskind en ‘Man is stoer, vrouw is hoer’): “Een boek dat je aan het denken zet. Waarom bestaat God voor sommige mensen wel en voor andere niet? Bijzonder origineel om deze vraag door middel van een spannende tv-show te beantwoorden.”
  • Igor van Kaam (NLP Trainer, auteur van ‘NLP Practitionersopleiding’): “Een boek dat je meeneemt in de gedachtewereld van een schizofreen. Spannend, tragisch én humoristisch. Een ongekend goed debuut van een talentvol schrijver.”
  • Koert van der Velde (godsdienstwetenschapper, auteur van o.a. ‘Flirten met God’): “Weer zo’n fijn boek dat ik in één ruk heb uitgelezen.”
  • Bert Stavenuiter (directeur vereniging Ypsilon voor naasten van mensen met verhoogde kwetsbaarheid voor psychose): “Van Brunschot laat voelen hoe dun de scheidslijn tussen waan en werkelijkheid kan zijn. Knappe vervlechting van waan en werkelijkheid: een wedloop die mensen met een psychose dagelijks af moeten leggen. Welkom in de wondere wereld die wij schizofrenie plegen te noemen”.
  • Henny Huisman: “Indrukwekkende strijd van de hoofdpersoon om zijn geloof in God overeind te houden in een tv-show die geen omroep durft uit te zenden. Wat een superspannende roman van Clemens van Brunschot!”