Zinneling

Zinneling2016-10-22T13:32:40+00:00

Na drie maanden is de recensie van de centrale inkoopafdeling van de Nederlandse bibliotheken, NBD-Biblion, een feit. Er is vervolgens goed besteld.

“Florian en Luuk zijn twee kinderen die geboren worden in Waalwijk met extra gevoelige zintuigen. Hun fontanel is bron van telepathie en buitenzintuiglijke waarnemingen. Een geheime Amerikaanse organisatie wil deze zogenaamde zinnelingen gebruiken voor een missie in Irak. Huisarts Amand Hulands is zeer begaan met de jongens en probeert ze zo veel mogelijk voor de buitenwereld en deze organisatie te beschermen. Uiteindelijk lijken de jongens een doorslaggevende rol te spelen bij bepaalde ontwikkelingen in de wereldgeschiedenis. Het verhaal speelt zich af tussen 1995 en 2004. Elk hoofdstuk heeft een ander perspectief, met tegen de achtergrond de ontwikkelingen in Irak, Syrië en Iraaks Koerdistan. Uiteindelijk lijkt het verhaal zich af te spelen rondom de vragen: heiligt het doel alle middelen? Wat is goed en wat is kwaad? Een goed en niet voorspelbaar verhaal met actuele thema’s erin verweven.”

De lyrische ***** recensie van de Vlaamse schrijver Henri Patrik op Bol.com en Falcon Books:

“Twee kinderen worden geboren met een hersenafwijking, wat meteen de belangstelling wekt van een Amerikaanse overheidsorganisatie. Maar de tegenwerking van de ouders dreigt haar plannen te dwarsbomen…
‘Zinneling’ komt in geen enkel woordenboek voor en is de titel van Clemens Van Brunschots vierde roman. Het verhaal is net zo intrigerend als de titel. Huiveringwekkend en boeiend, moeilijk in één categorie onder te brengen. Elementen die je in een Stephen King roman zou verwachten, worden hier met wetenschappelijke precisie geloofwaardig gemaakt. Een adembenemende ‘thriller’ die de lezer vanaf het eerste hoofdstuk meesleurt in een maalstroom van emoties, dramatische gebeurtenissen, geweld en mysteries. Gewone mensen zoals Amanda, Thijs, Faiz, Florian en Luuk komen in buitengewone situaties terecht en worden met hun verleden geconfronteerd. Een pageturner in de ware zin van het woord. Een lange gevaarlijke tocht met onverwachte keerpunten neemt je mee naar vreemde oorden, bezorgt je heel wat kippenvel en leidt naar een verrassende ontknoping. De tweede helft van het verhaal sleept je mee door een gloeiende woestijn vol gevaren. Wie is er nu vriend en wie vijand?
Nadat de auteur in ‘Een vloek uit Kyrgyzstan’ in de huid van een vrouw kroop, infiltreert hij in zijn nieuwe roman meesterlijk het brein van een kind.
‘Zinneling’ is op geen enkel moment voorspelbaar. De spanningsboog blijft strak. De intrige overbrugt een periode van acht jaar en brengt aan het slot een laatste verrassing die je de adem beneemt. Twee woorden die iedereen kent, een gevolg, een gruwelijke toekomstvisie.
Hoewel de zintuiglijke gaven van twee kinderen centraal staan, is het levensverhaal van ieder personage al even boeiend en aangrijpend. De auteur beschrijft op sublieme wijze actuele thema’s zonder in clichés verstrikt te raken.
Mysterie, menselijk drama, avontuur, diepzinnige personages en een beklijvende vertelkunst maken van “Zinneling” een uitzonderlijk boek voor al wie van originele, boeiende literatuur houdt, met een mooie passende cover. Een Stephen King verhaal waardig.
‘Zinneling’ is een 5-sterren verhaal dat ik graag op het witte doek zou zien.

Uit de **** recensie van Moon Kager op MustReadsOrNot:

“In Zinneling staan zowel de kinderen centraal als de huisarts Amanda die er alles aan doet om Florian en later ook Luuk te beschermen met gevaar voor eigen leven zelfs. Het ontroert me en ondanks dat er veel wetenschappelijke termen en later veel informatie over Irak en Saddam Hoessein komt, blijf ik geboeid door de schrijfstijl van Clemens welke je raakt door de kracht van Amanda, en de jongens.”

“Clemens zijn schrijfstijl bevalt me enorm en naast het verhaal is het ook erg onderwijzend geschreven maar dit is erg prettig. Heel geleidelijk ga je samen met Luuk Florian, Fiaz en Amanda naar het plot je blijft lang in spanning of het allemaal goed komt en of ze thuiskomen.
Na het plot kan het boek nog alle kanten opgaan, het naar mijn idee open einde, maakt een kans op nog een deel heel groot. Ik weet niet of Clemens het bewust heeft gedaan maar mijn gedachten gaan nadat ik het boek dicht sloeg nog meerdere kanten op en eigenlijk ben ik naar sommige ontwikkelingen nog steeds nieuwsgierig.”

“Ik heb van Zinneling genoten, vanwege de personages, vooral Amanda en de dingen die de ouders hebben moeten doorstaan, en natuurlijk de kinderen ontroerde me. Maar ook het onderwerp Zinneling sprak me enorm aan, het was vernieuwend en intrigerend, maar ook verhelderend en heel goed beschreven.
Spanning: 4
Schrijfstijl: 4
Leesplezier: 5
Plot: 3
Psychologie: 5
Origineel: 4
Kortom, ik zeg een aanrader: 4 ****sterren voor Zinneling.”

Uit de **** recensie van Henk-Jan van der Klis op Goodreads en Bol.com:

“Zinneling was bedacht als vierde boek, maar schrijver Clemens van Brunschot had de eerste versie in 2014 al klaar. Wat echt het vierde boek gaat worden, vraagt nog wat geduld van de lezers. Die is wel in de maak, maar eerst is nu Zinneling uitgekomen. In Waalwijk worden twee jongens geboren in verschillende gezinnen, met een opvallende hersenafwijking. Een open fontanel en uiterst gevoelige zintuigen, behalve de reuk, kenmerkt de jonge levens van Florian en Luuk. Hun ouders en huisartsen zijn minder gelukkig met deze ‘zinnelingen’ of sensors, zoals ze in Amerika genoemd worden. De bijzonder begaafde jongens die beter kunnen horen, zien en overgevoelig zijn, kunnen mogelijk ook buitenzintuigelijke waarnemingen doen.
Dat trekt de belangstelling van journalisten, een priester van de Rooms-Katholieke Kerk, maar ook heel andere types, zoals een neurogeneticus uit Koerdistan en een geheimzinnige meneer Jones die ook een zinneling is. Moord, marteling, afpersing, ontvoering en herhaaldelijke pogingen om Luuk en Florian in te zetten voor uiterst geheime operaties leiden je door dit spannende verhaal. Het toneel verplaatst zich van Brabant en bezoeken aan ziekenhuizen in de Randstad naar een geheime locatie in San Antonio, Texas, en de zoektocht naar Saddam Hoessein in Tikrit, Irak. Hoe lang lukt het huisarts Amanda Hulands de jongens te beschermen? Wat kan geld compenseren? Waar opoffering van de huisartspraktijk, baan en het vechten voor de Koerdische onafhankelijkheid zinloos lijken, zijn Luuk en Florian belangrijke schakels in de verrassende wendingen van de geschiedenis. Zouden ze hun kracht kunnen inzetten voor het veranderen van mensen?
Van Brunschot heeft zich goed ingeleefd in de praktijk van een huisarts, de belevingswereld van jonge kinderen en de oorlog in Irak om Saddam Hoessein ten val te brengen en op te pakken. Met wisselende perspectieven vanuit de verschillende hoofdpersonen heeft hij weer een intrigerend boek afgeleverd.
Pluspunten: Fantasierijk, Goed plot, Spannend”

Uit de recensie van Frea Kroese op Boekenmening:

“Omdat het boek een verhaal is waarin zowel kinderen als volwassenen een rol spelen, vind ik het knap geschreven. Ieders angst en verwachtingen hebben een andere en bij hun leeftijd en persoon passende kleur. Dat vind ik gaaf weergegeven. Clemens schept een boeiende situatie door al deze personen body en soul te geven.”

Uit de recensie van Wendy Wenning op Passie voor Boeken:

“De auteur, Clemens van Brunschot, noemt Zinneling een eigenwijze thriller. Een combinatie van diverse genres, thriller, science fiction, filosofie, en een verband met Irak en IS. En inderdaad kan ik niet anders dan beamen dat dit een eigenwijze thriller is. Een verhaal met veel fantasie geschreven, maar naast de vele fictie worden er ook stukken werkelijkheid in verweven.
Door middel van wisselend perspectief wordt hier een verhaal verteld wat af en toe een beetje absurd overkomt en soms de verbeelding te boven gaat. Maar gezien de vergevorderde wetenschap van tegenwoordig, is het toch wel mogelijk om er enige voorstelling van te maken. Een eigenzinnig, apart verhaal, dat was na het lezen de eerste gedachte die bij mij opkwam.”

“Een verhaal dat je uit wilt lezen, al vind je het soms wat vergezocht. De diverse personages die het verhaal vertellen hebben allemaal hun eigen karaktertrekjes. Sympathieke eigenschappen maar ook minder sympathieke eigenschappen. Menselijke eigenschappen, goed en slecht. Wat duidelijk naar voren komt in Zinneling is dat mensen heel ver kunnen gaan om hun uiteindelijke doel te bereiken.”

Een thriller waarbij de auteur zijn fantasie de vrije loop heeft gegeven maar daarnaast ook de werkelijkheid in acht heeft genomen, met een afsluiting waar je even stil van wordt. Eigenwijs? Dat niet alleen, Zinneling is eveneens opvallend en origineel.”

Uit de recensie van Jack Schlimazlnick op Hebban:

“Wat opvalt, en het is vervelend dat dit iets is dat opvalt in vergelijking met andere boeken, is dat de tekst in keurig Nederlands is geschreven. Er staan ook zinnen in in andere talen (Arabisch met name), ik neem aan dat die ook goed zijn door voldoende research en competente transliteratie. Het Arabisch hoort erbij en stoort niet, de betekenis wordt steeds duidelijk gemaakt.”

“Het verhaal gaat over verschillende mensen die te maken hebben met Florian en Luuk, twee kinderen die ‘zinneling’ zijn. Dat zijn mensen met extra gevoelige zintuigen en extra zintuigen. Per hoofdstuk wordt er gewisseld van perspectief. Het verhaal beslaat ongeveer 9 jaar, waarbij plaats en datum bij elk hoofdstuk worden genoemd.
Het verhaal lijkt op die manier meer op een verslag van de vreemde gebeurtenissen dan op een “echt verhaal”. De schrijver heeft niet geprobeerd om de lezer mee te laten leven met de hoofdpersonen – en dat is ook helemaal niet nodig om een goed verhaal te vertellen.”

“De ontwikkelingen volgen zich snel op en allerlei samenzweringen komen naar voren en niets is wat het lijkt of hoe het werd voorgespiegeld.
Hoewel de extra gevoelige zintuigen al genoeg stof voor een verhaal opleveren en het telepathische zintuig daar nog een en ander aan toevoegt, is de kern van het verhaal dat de zinnelingen fysiek onwel worden als ze in de buurt zijn van iemand die kwaad wil doen. Dat is tevens het filosofische thema dat uit het verhaal ademt: wat is goed, wat is kwaad? Als je geweld en manipulatie inzet voor de goede zaak, is het dan goed of kwaad wat je doet? De zinnelingen hebben er een feilloos gevoel voor. Overigens komt het dilemma voor hen pas aan het einde van het verhaal, terwijl ik daar graag meer over had willen lezen, omdat het een bijzonder boeiend gegeven is. Het had ook een scherper licht kunnen werpen op de samenhang van de thema’s, want af en toe lijken de zinnelingen er met hun haren bijgetrokken te zijn, of andersom, dat de maatschappijkritische thema’s alleen voor de actualiteit aan het verhaal zijn toegevoegd. Intrigerend is de rol van Jones daarbij. Hoe kan hij doen wat hij doet met de gevoelens die hij toch moet hebben? Daarop mis ik de antwoorden die zijn rol extreem boeiend zouden kunnen maken.”

“Gezien de data bij de hoofdstukken en het thema van de strijd in het Midden-Oosten, dacht ik dat het verhaal rond 9/11 zou draaien, maar dat is niet zo. Het gaat eerder over de gevolgen daarvan en de oude strijd van de Koerden, over Syrië en Irak. Gezien de huidige stand van de strijd daar lijkt de auteur op de actualiteit in te spelen, maar belangrijker is dat hij aantoont dat de strijd van de Koerden om onafhankelijkheid al veel ouder is en dat het conflict waar wij nu mee te maken hebben veel complexer is dan de snelle media doen vermoeden. Het is echter niet zo dat deze strijd en de herkomst ervan met een belerend vingertje is beschreven. Het weeft zich in het verhaal en speelt daarin een rol zonder dat er partij wordt getrokken.”

“Het einde van het verhaal lijkt erop te duiden dat er een vervolg zou kunnen komen, immers, “de zwarte man” lijkt nog niet verslagen te zijn. Aan de andere kant is die ‘zwarte man’ een van de vele personen die we na de gebeurtenissen in Zinneling (helaas) regelmatig in het nieuws hebben gezien.”

“Uiteindelijk vind ik dit een boek dat ik zeer wil aanraden aan “young adults”, die het misschien wel op hun leeslijst voor Nederlands mogen zetten. De actualiteit, het filosofisch-maatschappelijke, het gedegen taalgebruik en de iets andere manier van vertellen geven het een meerwaarde. Bovendien is het een spannend verhaal.